Готовність педагогів до роботи в інклюзивному просторі

Проблемі підготовки сучасного вчителя до роботи з дітьми, які мають особливі освітні потреби, присвячено багато досліджень вітчизняних та зарубіжних науковців у галузі корекційної педагогіки.

За дослідженням С. Альохіної готовність педагога в роботі інклюзивної освіти – це інформаційна обізнаність, знання педагогічних технологій, оволодіння основ психології та корекційної педагогіки. І. Оралконова визначає готовність учителів початкових класів до роботи в умовах інклюзивної освіти – це ціннісна орієнтація особистості, мотивація, педагогічний оптимізм, толерантність, дидактичні знання та методичні уміння

Розглядаючи питання готовності педагогів до реалізації інклюзивної освіти в умовах загальноосвітньої школи, Н. Б. Зброєва визначила два основні показники готовності – професійну та психологічну.

Складовими професійної готовності є:

- інформаційна обізнаність;

- володіння педагогічними технологіями;

- знання основ психології і корекційної педагогіки;

- знання індивідуальних відмінностей дітей;

- застосування варіативності у процесі навчання;

-знання індивідуальних особливостей дітей з вадами розвитку.

До складових психологічної готовності належать:

- емоційне прийняття дітей з різними типами порушень у розвитку;

- залучення дітей з вадами в діяльність на уроці;

- задоволеність власною педагогічною діяльністю

 

В аспекті професійної самоідентифікації висококваліфікованого вчителя, важливим є акт переживання ним смислів, значень і цінностей інклюзивної освіти. У психології це окреслюється терміном «аттитюд» (з фр. attitude – поза) – соціально фіксована настанова, схильність до певної поведінки особистості з іншими людьми. Його базовими компонентами є розуміння, прийняття й увага, що позначають таке поняття, як «толерантність» (з лат. tolerantia – терплячість) – особливе ставлення до чужих поглядів, поведінки, вірувань, нейтральне сприймання їх навіть, якщо вони суперечать світогляду самого учасника взаємодії. Пусковим механізмом толерантності виступає пошук відмінностей між людьми, групами, культурами, державами та спосіб реагування на них (агресія чи підтримка) 

Звичайно, будь-якому педагогу спочатку важко зорієнтуватись та почати вивчати нове, розібратись з новою документацією тощо. Саме тоді на допомогу йому приходить підтримка, яка може бути внутрішньою (від закладу освіти) та зовнішньою.

Внутрішня:

керівництво закладу;

практичний психолог;

соціальний педагог;

батьківська спільнота.

Зовнішня:

фахівці #ІРЦ;

корекційні педагоги спеціальних закладів освіти та #НРЦ;

центри професійного розвитку, центри ресурсної підтримки, центри післядипломної освіти;

педагоги інших закладів;

громадські організації;

соціальні служби у справах дітей;

центри раннього втручання.

Не бійтеся звертатися за допомогою, якщо вона вам потрібно, адже професіоналами не народжуються ними стають. І поки до початку нового навчального року ще е час слід не лише добре відпочити, а ще й підвищити власну майстерність! Успіхів колеги!

Немає коментарів:

Дописати коментар