Для виховання та навчання дитини з особливими освітніми потребами, потрібно більш проникливе мислення, більш глибока мудрість. Соціалізація дітей, які потребують корекції фізичного та/або розумового розвитку, дітей, які є вразливими, чутливими і залежними від дорослих – завдання всього суспільства. Але найбільш повноцінно ця допомога надається в навчальному закладі та в сім’ї. Сім’я – перший інститут соціалізації дитини, де вона отримує свій життєвій досвід, зразки подальшої поведінки. Основні соціалізуючі функції сім`ї полягають у забезпеченні фізичного та емоційного розвитку індивіда; формуванні статевої ідентифікації дитини; її розумовому розвитку та розвитку здібностей і потенційних можливостей; забезпеченні почуття захищеності формуванні ціннісних орієнтацій особистості; допомозі в оволодінні нею основними соціальними нормами.
В закладах освіти, педагоги
навчають дітей з особливими потребами самостійно вирішувати проблеми,
приймати рішення, будувати здорові міжособистісні відносини, контролювати
емоції та долати стрес, вміти співчувати та радіти успіхам інших, формують в
них життєві навички, позитивні поведінкові вміння, вміння жити в суспільстві,
узгоджуючи свої вимоги зі своїми бажаннями,
засвоювати нові знання, використовувати їх при прийнятті тих чи інших
життєвих рішень, формують комплекс практичних навичок, необхідних для життя в
суспільстві. Для виконання всіх цих завдань потрібно будувати свою роботу таким
чином, щоб вихованці якнайбільше
виконували практичних робіт на різні теми відповідно віку та індивідуальних
можливостей.
У дошкільному періоді діти з ООП соціалізуються найлегше.
Так, дитина може мати свої особливості, що не дозволяють їй комунікувати
з однолітками активно. Проте, зазвичай, поки дорослий не скаже дитині, що
вона не є такою, як всі, вона навіть не звертатиме на це увагу.
Якщо у початковій школі вчитель не робить акцент на
особливостях дитини, її приймають, однак батьки починають порівнювати дитину з
іншими дітьми.
Процес інтеграції може вважатися повноцінним, якщо забезпечує
три умови:
-навчання кожної дитини відповідно до її особливих
освітніх потреб і потенційного розвитку;
-можливість дитини відвідувати навчальний заклад, живучи
в сім’ї, а батькам виховувати власну дитину;
-розширення кола спілкування дитини з особливостями
психофізичного розвитку та підвищення якості її соціалізації.
Соціалізація, що здійснюється через сім’ю, освіту й виховання,
необхідна не лише для підготовки до дорослого життя чи здобуття професії.
Головним завданням дорослого є передача дитині тих моральних якостей і норм
поведінки, які відповідають вимогам суспільства. Відсутність здатності
засвоювати знання призводить до порушення процесу соціалізації.
Прийоми соціалізації дітей з особливими потребами
Вихователі груп
включення цілеспрямовано забезпечують дітям з особливими потребами можливості
для соціальної взаємодії зі своїми ровесниками, досягаючи цього різними
способами.
Вони пропонують дітям такі види діяльності, які передбачають
взаємодію і взаємозалежність, що сприяє встановленню між здоровими й
«особливими» дітьми дружніх стосунків. Дітей заохочують обирати не лише
центр діяльності, але і товариша, з яким вони гратимуться. У кожній групі, як
правило, є діти, яким подобається вчити товаришів, допомагати їм.
Гра-головна форма сприйняття інформації у дітей. Тому через
неї відбувається процес соціалізації дошкільнят. Для того щоб цей процес був
успішним та результативним, виділяють деякі умови:
Самостійність. Після отримання нової інформації, малюк
повинен осмислити її, перевірити і опанувати.
Самоорганізація. Це коли малюк сам, без сторонньої допомоги
може займатися своїми справами. Залежно від особливостей дитини,
самоорганізація більше властива дітям старшого віку. Але не завжди. У старших
дошкільників формується вміння сприймати завдання, планувати свою діяльність,
самостійно її контролювати і оцінювати.
Колективна взаємодія. Щоб вирости гармонійною особистістю, мало спілкуватися тільки з дорослими. Крихітці необхідно і спілкування з дітьми. Саме з дітьми, а не з однолітками. Важливо, щоб діти були різного віку. Це дозволить її по-різному грати свою роль і адаптуватися легше в будь-якому соціальному середовищі.
Спільне навчання і виховання в умовах дошкільного закладу позитивний вплив як на дітей з особливими потребами, так і на нормотипових дітей.
Особливості дітей у період адаптації та соціалізації. На що
слід звернути увагу?
Потреба у контакті з іншими дітьми/дорослими.
Моторні особливості.
Поведінкові особливості.
Мовленнєві особливості.
Підвищена чутливість до сенсорних стимулів.
Емоційна холодність.
Страх змін та новизни.
Затримка формування навичок самообслуговування.
Працездатність у дитини може бути нерівномірною.
Такі діти не витримують труднощів та невдач.
«Прив’язані» до дорослих.
Немає коментарів:
Дописати коментар