Чому сторітеллінг є ефективним методом навчання дітей?
Діти люблять слухати
історії більше, ніж доповіді, описи чи визначення, тому що вони легше
сприймаються (задіяна не лише раціональна сторона сприйняття інформації, а й
образна). Отже, реалізується принцип доступності навчання. В історії
є герой, який змінюється. Ці зміни відбуваються в процесі боротьби,
наполегливої праці, виконання складних завдань тощо.
Історія динамічна. Сучасні
діти з кліповим мисленням краще сприйматимуть історію, ніж текст
іншого виду. Історія впливає на почуття дитини, а це підвищує рівень
концентрації уваги. Тому всі уважно слухають навчальний матеріал, сприймають
його, а потім з легкістю можуть відтворити. Правда теж у формі історії. Отже,
реалізується принцип міцності знань та емоційного навчання.
Види сторітелінгу
Культурний – розповідає
про цінності, моральність та вірування;
Соціальний – розповідь
людей один про одного (можна розповідати дітям історії з життя відомих людей,
що може стати для них прикладом для побудови свого життя).
Міфи, легенди – вони
відображають культуру й нагадують нам, чого в житті слід уникати аби бути
щасливим.
Jump story – всі
полюбляють слухати історії про містичних істот, коли неочікуваний кінець змушує
підстрибнути на стільці від страху. Такі історії допомагають подолати власні
страхи.
Сімейний – сімейні легенди
зберігають історію наших пращурів. Ці історії передаються з покоління в
покоління та мають повчальний характер.
Дружній – ці історії
об’єднують друзів, оскільки вони згадують про певний досвід, який вони пережили
разом.
Особистий – особисті
історії розповідають про власний досвід та переживання. Це важливий вид
сторітелінга, оскільки подібні історії допомагають зрозуміти себе, і почати
розвиватися.
Основні функції
сторітелінгу
Мотиваційна. Це спосіб
переконання учнів, який дає змогу надихнути їх на прояв ініціативи в
навчальному процесі.
Об’єднуюча. Історії є
інструментом розвитку дружніх, колективних міжособистісних стосунків у класі, групі.
Комунікативна. Історії
здатні підвищити ефективність спілкування на різних рівнях.
Інструмент впливу.
Дозволяє не директивно впливати на учнів та формувати в них суспільно корисні
переконання.
Утилітарна. Один із
найпростіших способів донести до інших зміст завдання або проекту.
Сучасне підростаюче
покоління спілкується, переважно, у віртуальному світі. Тому реальне
спілкування стає мистецтвом, якому потрібно навчати знову. Для цього чудово
підходить метод «сторітелінгу».
Як би чудово автор не
володів мовленнєвою харизмою, цього недостатньо для сторітелінгу. Тому є
декілька важливих правил для цього жанру.
Пишемо про головне.
Цікава історія — ще не
все, що важливо для автора. Поставте питання: що дає прочитання статті людині,
яка ознайомилась з нею? Історія повинна надихати, примушувати замислитися над
певною темою чи питанням.
Легко засвоюється
розповідь, побудована за такою схемою:
- Твердження.
- Аргументи з прикладами.
- Висновок зі звертанням до тези.
- Трохи деталей.
Сторітелінг — це створення
окремого світу, мандрівка яким триває 10-15 хвилин. За цей час людина
знайомиться з новим світом, повертається в окремі місця, які найбільше
сподобались. Саме з цієї причини важливо додавати деталей. Вони можуть
здаватись зовсім не важливими, але атмосфера, яку передають дрібниці
стовідсотково запам‘ятається читачеві.
Перше, про що ви зараз
могли подумати — це насичення тексту інфографікою, ілюстраціями та
фотокартками. Це, звичайно, правильно та доречно в 99% випадках. Але на цьому
візуальні деталі не закінчуються.
Техніки сторітелінгу
Добре, я зрозумів, що з
себе представляє жанр сторітелінгу, але як перетворити сухий текст у захоплюючу
історію?
Готуйте чай та печиво, а
ми розповімо про базові техніки сторітелінгу.
Подорож героя. Класика з
дитинства: є герой та проблема, до постає перед ним. Автор розповідає про шлях
героя, у кінці на нас чекає хеппі-енд. Важливим елементом є кульмінація та
чіткість викладу.
Помилки прикрашають або
Гора. Той самий герой, але без хеппі-енду. Все, що трапилось з ним, – досвід,
який допоможе у майбутньому. Тут доцільно навести реальний приклад про невдачу
в бізнесі, крах проекту та висновки, які зробили герої.
Рамка. Є основна канва, у
яку автор додає історії. Напевно, всі читали «1001 Ніч». Суть та ж сама.
Sparklines або Контраст. Є
дві історії: одна цілком реальна, інша — вигадана. Техніка побудована на
контрасті – порівнянні реального та того, що могло б статися.
Починаємо з кінця. Читач
знайомиться з фактом, незрозумілим та інтригуючим. Щоб знайти пояснення того,
що він побачив спочатку, варто прочитати всю статтю.
Ми так швидко і надовго
запам'ятовуємо сюжети фільмів, книг або телешоу, але при цьому вивчення лекції
чи підручника часто перетворюється на справжні тортури? Сьогодні перед багатьма
постає актуальне питання, як залучити слухача в процес навчання настільки, щоб
він виніс максимум корисного для себе? Як зацікавити і утримати його увагу?
Тому, щоб поданий матеріал
запам’ятався гарантовано і надовго, а потім був застосований на практиці,
необхідно створити «реальну казку». Такий підхід допоможе викликати у слухача
емоції, а емоції — це запорука того, що інформацію запам'ятають. Поступово
переходячи від нудної теорії до яскравої практики. Перекладаючи матеріал у
ситуації, які можуть відбуватися в житті — таким чином можливо підготувати
слухача до вирішення завдання, яке одного разу перед ним постане.
Особливо метод
сторітелінгу ефективні у роботі з дітьми які мають особливі освітні потреби:
Цікавий засіб
урізноманітнення заняття або освітньої ситуації.
Допомагає реалізувати
індивідуальний підхід та зацікавлювати дітей.
Не потребує витрат і може
бути використаний у будь-якому місці та в будь-який час.
Розвиває уяву, фантазію та
креативність.
Сприяє налагодженню добрих
взаємин між вихованцями та педагогом.
Під час спілкування,
допомоги персонажу відбувається обмін емоціями, формуються довіра та
емпатія.
Знімає психологічне
напруження.
Під час слухання, обговорення,
переказування, створення оповідки діти вчаться усвідомлювати свої почуття і
говорити про них.
Розвиток зв’язного
мовлення.
Немає коментарів:
Дописати коментар